petersamuel.reismee.nl

Met Primavera naar Portugal

Binnenkort is het weer zover, we gaan opnieuw op stap. De Algarve lonkt. Ruim dertig jaar geleden was ik daar voor het laatst. Ik verbleef in Albufeira, toen nog redelijk ongerept, in ieder geval (nog) niet volgebouwd. Je zag de ontwikkeling wel aankomen, het toerisme groeide in rap tempo.

Wij bezoeken de kust oostelijk van Faro, waar het vliegveld nabij is, en strijken neer in Livramento. Een streek die zich anno nu nog in de vaart der volkeren aan het ontwikkelen is. In de ‘rand van de nacht en vroege ochtend' vliegen we een uur terug in de tijd, zodat we in onze app. Monte dos Avos (appartement ‘Berg van twee grootouders') meteen een hele dag zon voor de boeg hebben. Wist u dat je vanaf drie weken voor vertrek op elektronische wijze een stoel in het vliegtuig kunt reserveren? Een raamplaats met standaardbeenruimte kost zeven euro vijftig per enkele reis, een bedrag dat je rechtsreeks per Ideal of creditcard mag overmaken. Ook goed om te weten: bij afronden van die stoelreservering ben je nog niet ingecheckt. Daarvoor mag je gratis in de rij aansluiten.

Als het goed is, wacht de reisleiding ons bij aankomst op de luchthaven van Faro gratis op met een bord ‘Laranja Tours/Primavera Reizen'. Ze doen maar, we zullen ons even (af)melden om onmiddellijk onze gehuurde bolide op te snorren. Daartoe worden wij geacht ons elders te melden, bij een medewerker van EPI Rent-a-Car, om het contract in te vullen en de contactsleutel in ontvangst te nemen. Met onze bagage, ieder een koffer en een rugzak, moeten we lopend naar de aankomsthal, die tijdelijk in een grote tent op P6 is gehuisvest. Van daaruit gaat onze zoektocht naar de andere kant van het vliegveld, voorbij de vertrekhal, in de richting van de entree van het luchthavengebied. Daarbij moeten we de borden P4 volgen. Mij bekruipt een flauw vermoeden dat we er goed aan doen onze joggingschoenen aan te trekken. Niet te hard rennen natuurlijk, want opeens moet zich dan de EPI- medewerker met het contract aandienen, herkenbaar aan het EPI-logo op zijn kleding. Een soort malle EPI dus. Onze bolide is van een categorie uit Group A. Wanneer je bij het EK of WK Voetbal in Group A zit, dan zit je goed. Of dat in ons autonome geval ook zo is, zullen wij afwachten. Onze verwachting is dat wij ons veertien dagen zonder problemen in een vierwieler kunnen verplaatsen. Er zijn immers genoeg mooie plekjes om te ontdekken.

Om van het vliegveld naar Monte dos Avos te komen, moeten we eerst nog een keuze maken. Je kunt de route via snelweg A22 nemen. Deze elektronische tolweg vergt ongeveer veertig minuten stuurmanskunst. De Portugese overheid heeft in december 2011 besloten om op meer snelwegen tol te heffen. Hoe zij dat doen? Camera's registreren welke auto's van de tolweg gebruik maken. Het kenteken wordt vastgelegd, tezamen met het over de snelweg gereden aantal kilometers. Alle autoverhuurmaatschappijen zijn verplicht adresgegevens door te geven aan Via Verde, de beheerder van het wegennet met elektronische tol. Via Verde stuurt achteraf een factuur van het te betalen toltarief naar je adres in Nederland, waarna je de rekening kunt voldoen. De tolweg die wij zouden kunnen kiezen, kost circa negen eurocent per kilometer. Tel uit je winst. Wij gaan wel over de provinciale weg langs de Algarvekust - de N125 - die geen tol van je vraagt en waarlangs je wellicht meteen een doos Vinho Verde kunt inslaan. Dan kunnen wij een toost uitbrengen op Primavera Reizen, dat protest heeft aangetekend tegen het op deze wijze invoeren van tolheffing.

De alternatieve route zonder tolweg vergt ongeveer een uurtje, waarbij we vlak langs het ziekenhuis van Faro komen. Het is maar dat we het weten (te vinden). Wie de GPS-gegevens van onze plaats van bestemming wil weten: 37gr. 4min. 13.52 gr.N-breedte, 7gr.44min.10.68gr.W-lengte. Het is maar dat u het weet (te vinden).

Algarve

De Algarve is door zijn landschap en zijn klimaat natuurlijk een aantrekkelijke bestemming. Daarom hebben wij er ook voor gekozen, want in het vroege voorjaar is het er een behoorlijk stukje warmer dan bij ons, onvoorziene omstandigheden daargelaten. Met het autootje zullen we de kust verkennen, van adembenemende uitzichten genieten (Cabo de São Vicente!), door dalen met sinaasappel- en olijfbomen trekken en langs landelijke dorpen met Moorse kastelen koersen.

Achter de woeste kustlijn van de Algarve laten we de zon in onze rug schijnen om landinwaarts verrassende ontdekkingen te doen. De Spaanse, Moorse en Afrikaanse keukeninvloeden zullen ons verleiden, van boven houtskool gegrilde sardines tot wie weet Cataplana, een stoofpot uit een koperen pot van mosselen, worst, ham, uien, knoflook, pepers en kruiden. Er bestaan wel tien variaties in combinatie met kip, kreeft, zeeduivel, schaaldieren en garnalen.

Hoewel de Algarve een van de topbestemmingen van Europa is om je golfswing op een van de kampioensbanen te verbeteren, is die volkse, mondaine klus niet aan ons besteed. Wij doen liever ontdekkingen als de hoofdstad Faro, Castelo de Silves, zoals gezegd Cabo de São Vicente, Caldas de Monchique, Parque Natural da Ria Formosa, Portimão, Albufeira en Olhos d'Agua, Tavira, Cabanas, Monte Gordo en Castro Marim. Evenmin valt een bezoek aan Évora in Noord-Alentejo uit te sluiten, onze tijd aldaar zal het leren. Wie ons op de voet wil volgen, leze em Abril onze reiservaringen op deze blog.

Está na hora de ir, à sua saúde! (Het moment van vertrek nadert, op uw gezondheid!)

NB. Kasteel is castelo, paleis palácio, vesting is fortaleza, kerker cárcere, klooster is convento, kathedraal catedral, kerk is igreja, moskee mesquita, synagoge sinagoga; obrigado is dank u wel, en faz favor (vragend) of por favor (gevend) is alstublieft. Het is maar dat wij het weten.

nettie

Ik wens jullie heel veel plezier en zal jullie via deze weg op jullie ontdekkingsreis zeker volgen.
Liefs nettie

Corien Heersema

Hoi Peter, de kop is er af en alvast een goed begin van de komende belevenissen.
Ik blijf jullie op afstand volgen hoor.
Liefs, X, Corienma.