petersamuel.reismee.nl

Fuseta, frolijk flamingodorp

Zijn we voor de wind op maandagmorgen, ´t zonnetje scheen volop, de bries was aan de kille kant, vol goede moed naar het ongeveer vijf kilometer verder aan de lagune gelegen Fuseta gewandeld. Loop je wel je buren uit het appartementencomplexje tegen het lijf, zij op de fiets terug na het boodschappen doen, maar van de door ons gewenste flamingo´s geen spoor. Wel wat andere waadvogels, bovendien een duo witte reigers, maar die vogels zijn zo schuw als maar niet nodig is - wij doen hun immers niks -, ze smeren hem meteen als je een beetje in de buurt komt. Vlak bij Fuseta aangekomen ontdekten we toch de beschutte, verstopte flamingofluchtheuvel waarachter die witroze fluchters zich ferscholen hielden. Helaas, in de verte, dus niet echt op de kiek te zetten.

Dan maar een kopje galão (E.) en een espressootje (P.) voor mij (klokklok op). Voor de overdadige prijs van een euro en fijftig cents, dus konden we gelijk door voor postzegeltjes bij het postkantoortje, alwaar we onze kaartjes op de internationale bus deden.

De bieb biedt weer gratis gastvrij de gelegenheid ombinnen een half uurtje deze tekst te produceren, na eerst mijn mailbox en vervolgens de stand in de eredivisie bekeken te hebben. Het wordt een feestelijke fertoning om naar huis te reizen, wantA. uit A. (en dan bedoel ik niet AZ te Alkmaar, maar die andere roodwitten) wordt eg wel campiones. O zo!

Tja, wat gaan we nog meer doen? De weersverwachting is niet al te best, althans voor Portugese begrippen. Gisteren heerlijk een paar uur langs een verlaten wit zandstrand gedoold, helemaal voor onszelf en een schelpenvissermannetje in een lange lieslaarsrubberen broek. Prachtige schelpen geraapt, allemaal van het Ilha de Tavira, een waar genot om te verblijven als de zon zich vertoont, want waaien kan het hier ook flink (beetje als die vervelende wind langs de Franse mediterranio).

Wijgaan nu even naar de kerk van Fuseta, boven op de heuvel. Als ie open is, doe ik in m´n korte broek wel m´n pet af en pleeg een schietgebedje voor een verlenging van de dagelijkse zonneschijn. Vrijdag a.s. naakt alweer, dan komen we - staking of geen staking, that´s the question - weer naar huis, laat of erg laat. Vanaf zaterdag kunnen jullie dan in ieder geval enkele honderden foto´s van ons verwachten, waartussen een paar mooie. Of we voor die tijd langs deze weg nog van ons (kunnen) laten horen, weten we niet. De Kaap van de Heilige Vincent ligt nog steeds op ons te wachten, die moet dus nog, waar we Évora - eg te ver weg - laten schieten voor een ander keertje ander Portugal dan Algarve.

Groetjes van Erster en Peterster langs de lagune, misschien ontdekken we de furieuze felroze flamingo´s op de terugweg(en dan gáán ze ook op de flitsende foto, of ze willen of niet).

Bom dia, P&E

Corien

Wat een gezellige maandagbijpraatmail, bedankt, ben ik weer even op de hoogte.
Groot gelijk dat jullie Evora laten schieten. De Kaap is ook al een flinke afstand, maar te doen en eigenlijk mag je die niet missen. Legendarisch voor oude zeerotten!
XXX, Corien

Marijke

Ditmaal mag ik als eerste reageren op de f-gelieerde reismail. Klopt het dat jullie een paar graadjes verrukter waren van de NO VS vakantie? Algarvs beduidt [ook] je aan lekker lui mogen overleveren en jullie slenteren dan ook langs lagunes en over stranden: VAKANTIE! Al een zogeheten oortje gevonden? Zo ja, Erna, daar kun je een pracht van een sieraad van laten maken! Dat het schietgebedje jullie zonneschijn oplevert voor de rest van jullie dagen daar. Die Vincentse Kaap is ook een bloedeind bij jullie vandaan! En Evora? Ach, er komen andere jaren en die zijn jullie van harte gegund, inclusief Evora.
Tot fotobekijks na jullie terugkeer, nog bijzonder plezierige dagen en tot slot vliegtuigpersoneel- stakingsloosheid gewenst ! Lieve groetjes voor beiden van Cees en Marijke

Marijke

PS Was ik waarachtig in een onzichtbare en ongeweten antwoordwedstrijd verwikkeld, met Corien! Zij won, ik bleek tweede.
Dag!

Corien

Hoi Peter,
Mag het ook langs deze weg? Zopas de foto's van de Algarve op je bloc bekeken. Wat een juweeltjes, stuk voor stuk schilderijtjes. Positieve energie, dat is het daar kan een mens blij van worden.
Hartelijk dank, liefs, Corien.