petersamuel.reismee.nl

Hotel New Hampshire's Twisted Mail

In het najaar van vorig jaar was ik met Erna naar New England in de VS, onder meer naar de staten New Hampshire en Vermont. Ik wilde John Irving opzoeken, die afwisselend in Vermont (USA) en Toronto (Canada) woont. Tijdens de Indian Summer verbleef Irving uitgerekend in Canada. Helaas. Hij is een van de populairste schrijvers ter wereld. Irving brak door met de inmiddels klassieke roman 'De wereld volgens Garp'. Sindsdien is elk nieuw boek van zijn hand een internationale bestseller geworden. Ik herinner mij 'De laatste nacht in Twisted River', zijn twaalfde roman, een van de krachtigste van deze absolute meesterverteller. Een ander hoogtepunt van zijn hand is 'Hotel New Hampshire', een hectische en bonte roman met de humor en verve van een film van de Marx Brothers.

Het voorjaar van 2012 heeft voor mij een verrassing in petto. Ik lijk per fiets op zoek te mogen gaan naar mijn schrijverstalenten. Hampshire Hotels nodigt mij daartoe in het Gelderse Putten uit. Ik ben overtuigd van mijn kunnen. En gesteund door mijn fans zeker van mijn succes. Weliswaar nog niet Irvings niveau, maar op weg, onderweg, on-the-road naar Hotel ‘Mooi Veluwe' midden in de natuur.

Begin vorig jaar (2011) gaf ik al blijk van mijn belangstelling voor de eerste Hampshire Fietstour. Toen bleef mijn aanmelding zonder succes. Een subiete afwijzing temperde mijn hoop en verwachting tot onder nul.

Ik houd vol, en aan. Dit jaar levert mijn aanmelding een voor mij onverwacht positieve reactie op. Hoewel ik toch in mijn ogen een kort mailtje verstuur, geen bijlagen:

'Geachte mevrouw/meneer,

Ik ben geen Hans Hendriks. Mijn PS allitereert niet met Hampshire Hotels. Toch wil ik mij - net als vorig jaar - aanmelden voor uw uitdaging om langs uw hotels te fietsen en daar een week lang over te schrijven. PS staat niet alleen voor een dagelijks Post Scriptum, maar ook voor mijn naam: Peter Samuel, leeftijd 66 jaar, verwoed fietser én schrijver (krantenstukjes, blog, in eigen beheer uitgegeven boek). Tot mijn vriendenkring behoren zeezeiler Henk de Velde en ultralangeafstandsloper Ron Teunisse, beiden ook avonturiers én schrijvers, en vooral inspirators.

Ik ga uw uitdaging met genoegen aan, ben beschikbaar om in welke week ook spannende, frivole teksten te produceren. De lezers zullen uitbundig kunnen lachen, glimlachen en naar een Hampshire Hotel uitzien.

NB. Onlangs was ik in New Hampshire, waar ik boeken van John Irving las (Hotel New Hampshire, Laatste nacht in Twisted River).

Ik hoop op een positieve reactie,

met vriendelijke groet,

Peter Samuel'

Een voor mij gunstig antwoord verwacht ik al niet meer, als dat toch mijn mailbox binnenrolt:

'Beste enthousiaste fietser,

Onlangs heeft u zich opgegeven voor de fietstour van Hampshire Hotels. De oproep heeft meer dan 100 reacties opgeleverd met zeer uitgebreide motivaties, voorbeelden van verslagen en eerdere reiservaringen per fiets of te voet.

Na een nauwkeurige behandeling van de vele aanmeldingen is een selectie gemaakt van 25 motivaties welke wij graag uitnodigen voor de tweede selectieronde. U bent één van de geselecteerden en wij nodigen u dan ook graag uit voor het volgende;

Tweede selectieronde Hampshire Fietstour vrijdag 27 april a.s.

Locatie: Hampshire Hotel - Mooi Veluwe
Garderenseweg 154
3881 NC Putten
www.hampshire-hotels.com/mooiveluwe

Datum vrijdag 27 april 2012

Programma19:00Ontvangst met koffie/thee en iets lekkers

Korte presentatie Hampshire Hotels metgelegenheidvoor vragen

19:30 Start speed date sessies

20:30 Einde speed date sessies, jury overleg

21:00 Bekendmaking geselecteerden + afsluiting methapje en drankje in de bar van het hotel

Door het relatief grote aantal genodigden zullen wij de selectie in de vorm doen van speed date sessies. Alle geselecteerde deelnemers worden verdeeld over meerdere groepen waarna de jury zal rouleren. Hierbij zal de jury vragen stellen en is er ruimte voor interactie. Wij raden u aan om voor 27 april nogmaals te kijken naar de criteria zoals genoemd op www.hampshire-hotels.com/fietstour.

De deskundige jury zal onder meer bestaan uit medewerkers van Hampshire Hotels, fietsprofessionals en journalisten uit de fietswereld.

Graag vernemen wij of wij 27 april a.s. op uw aanwezigheid kunnen rekenen. U kunt dit laten weten door het liefst voor a.s. zondag 22 april een kort reply op deze mail te sturen.

Wij kijken uit naar uw komst op vrijdagavond 27 april aanstaande.


Tot dan!

Met sportieve groet,

Commercieel team - Hampshire Hotels'

Natuurlijk ben zeer ik vereerd als ik op vakantie in het Portugese Fuseta (Algarve) deze uitnodiging lees en herlees. Een tevreden gevoel trekt door mijn lijf. Erna en ik nemen er een slokje Portugese wijn op. En een tweede slokje. Dit is voor mij een uitgelezen kans op een schrijvende doorbraak. Zo'n mogelijkheid laat ik niet aan mijn neus voorbij gaan. Ik reageer onmiddellijk:

Van:

Peter Samuel (peter61samuel@live.nl)

Verzonden:

donderdag 19 april 2012 12:58:23

Aan:

i.vanslooten@hampshire-hotels.com

Hiermede bevestig ik met genoegen op uw uitnodiging in te gaan.
Ik zal zorgen vrijdag 27 april a.s. tijdig aanwezig te zijn.
Met vriendelijke groet,

Peter Samuel

* * * * * * * * * * * * * * *

Fietsestafetteleurstelling (bericht op Reismee-website)

28 april 2012

Een deskundige, professionele jury heeft beslotenkandidaat fietsjournalist Peter Samuel uit de strijd om deelname aan de Hampshire Fietstour 2012 te nemen. Dit tot fietsestafetteleurstelling van de betrokkene, die zich afvraagt welke criteria de jury heeft gehanteerd.

Uit 25 kandidaten, waarvan 20 kandidaatstellen en 5 individuele kandidaten, zijn acht kandidaatstellen gekozen. Hampshire Hotels beschikt over 90 hotels met tweepersoonskamers.

Nader verslag en uitleg over de sessie in Putten op de Veluwe volgt z.s.m.

Niet geschoten is altijd mis. Goed geschoten is niet altijd raak

* * * * ** * * * * * * * * *

De beslissende vrijdagavond is enerverend verlopen. Hij eindigt voor mij dus in de Fietsestafetteleurstelling, die ik uit den treure uitgebreid heb beschreven. In mijn eerste uiting richt ik mij via http://www.petersamuel.reismee.nl/ onder deze 26-letterige titel tot mijn nieuwsgierig belangstellende supporters. Ik wil hen immers zo snel mogelijk van mijn ‘Verdriet van Putten' op de hoogte stellen. Ook zij kunnen niet geloven - lees hun reacties - dat de Hampshire-jury niet in mij gelooft.

Marketing manager Iris van Hampshire Hotels deelt mee in die reacties op mijn Reismee-website:

'Beste Peter

Bedankt voor je komst afgelopen vrijdag! Wij vonden het een erg geslaagde avond, altijd leuk om weer te zien hoeveel enthousiaste deelnemers er weer op de tour afkomen. Voor ons natuurlijk het lastigst om een selectie te maken uit zoveel geschikte kandidaten. De stellen zijn toeval, wij hebben naar ons inziens en ervaring n.a.v. de tour vorig jaar, de meest geschikte kandidaten uitgekozen. Uiteindelijk was iedere deelnemer die er vrijdag was (na selectie uit meer dan 100 inschrijvingen) op zijn/haar manier geschikt om deel te nemen, maar moet er helaas een keuze worden gemaakt.

Wij hopen je desondanks nog te ontmoeten tijdens de tour, we nodigen je in ieder geval van harte uit om een etappe mee te fietsen!

Met sportieve groet,

Iris van Slooten,

Hampshire Hotels'

Ja, zo lust ik er nog wel een paar.

Ik schrijf mijn teleurstelling (en mijn onvrede) op mijn Reismee-webpagina in twee delen van mij af. Ongekuisd, naar eer en geweten. Vrijwel dezelfde tekst plaats ik op mijn weblog, dat te vinden is onder http://www.petersamuel.blogspot.com/. Daar voeg ik ter opfleuring een aantal foto's aan toe. Dat ‘leest' wat aantrekkelijker, hoop ik.

Daarmee meld ik mij bij marketeerster Iris, de spil in de Hampshire Fietsroute-as, de spaak in mijn wiel (al brengt zij háár verhaal lachend):

'Beste Iris,

Ik heb een verhaal geschreven: Eeuwige roem of fietsestafetteleurstelling?
Het staat in twee delen gesplitst op http://www.petersamuel.reismee.nl/.
Ik vermoed dat je dit al hebt gelezen.
Voor de volledigheid wil ik ook even melden dat hetzelfde verhaal op
http://www.petersamuel.blogspot/ staat, aldaar in geuren én kleuren, d.w.z.
doorkleurenfoto's ondersteund. Ik wil je graag uitnodigen om ook hier
met je collega's en met genoegen naar tekijken.
Zoals je uit mijn verhaal zult begrijpen was - ondanks de fietsestafette-
leurstelling - de belevenis van vrijdag en zaterdag j.l. voor mij een grootse
ervaring.
Ik blijf fietsen met veel plezier, ik blijf schrijven met veel plezier, en ik
ga de Mooie Veluwe nog beter leren kennen (op de fiets), zeker weten.

Met fietsgroeten,
Peter Samuel'

Ik ben benieuwd of hierop een reactie volgt.

Social media zijn snel, nietwaar?

Niet dus. Niks, nada, nothing.

Dan toch maar een prikkelend mailtje ter leringe ende vermaeck, een kleine moeite:

Van:

Peter Samuel (peter61samuel@live.nl)

Verzonden:

vrijdag 4 mei 2012 7:47:18

Aan:

i.vanslooten@hampshire-hotels.com

'Beste Iris,

Wellicht heb je mijn blog(s) al gelezen, misschien ook niet.
Ik besef datmijn teksten niet (volledig) vleiend overkomen voor
Hampshire Hotels. Dat is niet mijn schuld, datheeft HHotels zelf
veroorzaakt.
Ik baal nog steeds ontzettend, mijn 'Fietsestafetteleurstelling'
is nog steeds groot (Giant). Zeer had ik mij op deelname ver-
heugd, mede omdat de Hampshire Fietstour mij op het lijf is
geschreven.
Waar ik zwaar de pest over in heb, is dat tijdens het spel de
spelregels zijn veranderd. Ik noteer uit de uitnodiging (van
18 april j.l.) voor de tweede selectieronde:

... Door het relatief grote aantal genodigden zullen wij de
selectie in de vorm doen van speed date sessies.
Alle geselecteerde deelnemers worden verdeeld over meerdere
groepen, waarna de jury zal rouleren. Hierbij zal de jury vragen
stellen en is er ruimte voor interactie ...

Zoals je weet, was ik aanwezig. Bij mijn weten
a. zijn de geselecteerden niet verdeeld over meerdere groepen;
b. heeft de jury niet gerouleerd, en
c. is er geen ruimte voor interactie geweest (in ieder geval niet
tijdens het juryverhoor!).

Er is geen sport ter wereld waar tijdens de wedstrijd de spelregels
veranderd kunnen/mogen worden, zonder dat dat (terechte) kritiek
oplevert. In deze kwestie zal ik wel de enige zijn, maar ik wilde dat
toch even expliciet van mij laten horen. Te meer omdat mijn troost-
prijs bestaat uit een uitnodiging om in de Fietstour een dagje mee
te fietsen. Een loos, onoprecht en eigenlijk impertinent gebaar na
een luide en duidelijke afwijzing door de deskundige, professionele
jury.
Je begrijpt, waar en in welk verband ook, ikvoel mij geroepen om
deze opgedane Hampshire-ervaring rond te bazuinen. Waar Hans
Hendriks c.s. voor de ene kant van de zaak kiest, voel ik mij geroepen
om via de andere invalshoek voor een beetje evenwicht te zorgen.

Met fiets- en schrijfgroeten,
Peter Samuel, Limmen (NH)'

Hampshire-manager Iris laat zich niet kennen en mailt mij haar reactie per ommegaande terug:

'Beste Peter,

Dank voor je mails. Helaas voorkom je niet dat er bij beslissingen mensen teleurgesteld zijn. Dat zou ik ook liever anders zien maar dat is niet te voorkomen. In onze perceptie hebben wij een oprechte en juiste procedure gevolgd. Jammer om op je blog alles te lezen maar hopen dat je ons en de fietsers in de gaten zult houden.

Ik wens je alle succes in de toekomt!

Groet Iris'

Tja, kleine hotels zijn groot waar grote hotels klein in kunnen zijn. Geen enkele inhoudelijke argumentatie in de tegenreactie. ‘Jammer om mijn blog te lezen, wél hopen dat ik HH en de fietsers in de gaten zal houden (?)'.

Ik zou zo niet durven reageren. Ik houd niet van willekeur in de macht. Ik houd van inhoud, van kennis van zaken, van deskundigheid, van eerlijkheid.

Als je een beslissing op basis van zuivere spelregels met objectieve maatstaven verklaart, dwing je GEZAG af. Ook dan resteren teleurgestelden, maar die hebben dan geen gegronde redenen tot mekkeren.

Beste Iris, ik weet niet wat mij toekomt bij jouw slotzin ‘Ik wens je alle succes in de toekomt!', maar ik denk dat ik ter 'leringe ende vermaeck' een slokje neem op de opgedane ervaring. Hiep Hiep Hoera, op je gezondheid: Hmmm, Heerlijk, Helder, Heineken. Op mijn succes, dat mij toekomt!

De komende zomer pak ik de fiets. Route 66 lijkt me wel wat, mijn leeftijd ten slotte. Daaraan gekoppeld Toronto bezoeken: om John Irving op de hoogte te brengen van mijn fietsavonturen. Wie weet zit er een nieuwe bestseller in.

Reacties

Reacties

Els

Y E S !! `giant` reaktie van je. Of mw I. het zal begrijpen, vraag ik me af. Ze laten in ieder geval een goeie pr mogelijkheid (in de vorm van zeer prettig te lezen reisverslagen) liggen (in dit geval `fietsen`.)
Je houdt de eer aan jezelf!
Een uitdaging op beter nivo KOMT je TOE.
groet!

Marijke

Voor jou hoop ik dat je beseft dat je in ieder geval je GRAM hebt gehaald en die pakt niemand je meer af. Ook is het zo dat je dankzij je internetschrijven door velen gelezen wordt, iets wat misschien naast voldoening ook enige compensatie geeft, ook al is die troost schraal.
Wat jouw schrijftoekomst in petto heeft is ongewis, maar ga onverdroten door Peter! Dat leven op dees aard gepaard gaat met Hobbelige Hohouders is een feit, ik wens je voortaan aangenamere HH-ervaringen toe, in welke HH-vorm dan ook...Hartelijke groet!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!