petersamuel.reismee.nl

De knoop is doorgehackt: Cuba Libre

Met zo veel morele ondersteuning kunnen wij er niet onderuit. Wie (cub)A zegt, moet ook (cu)B(a) durven zeggen. Geen woorden, maar boeken. Gewoon doen, durven, doordouwen, daadkracht tonen. Een kwestie van het hacken van de knoop. Ons wacht een dik half jaar om naar een nieuw hoogtepunt toe te leven: een 16-daagse individuele rondreis ‘Cuba Libre'. Met de KLM vanaf Amsterdam naar Havana, één van de mooiste steden in het Caribische gebied.

Na aankomst en transfer naar ons hotel hebben we twee dagen om het antieke en gerenoveerde stadsgedeelte van Havana te verkennen. Één groot openluchtmuseum vol kleurrijke huizen, antieke auto's en sfeervolle pleintjes. De vriendelijkheid van de Cubanen moet onovertroffen zijn. Ik zie ons al een heerlijk glaasje lokale drank in het Havana Club Museum drinken, of een mojito in Bodeguita del Medio, de favoriete bar van Ernest Hemingway. Zit er ook een bezoek aan een wervelende Tropicana show in? Of de unieke ervaring van een rondrit door de stad in een oude Amerikaanse slee als taxi?

Op de vierde dag - enigszins geacclimatiseerd - halen we onze huurauto op om naar de schilderachtige havenstad Cienfuegos te reizen. Deze stad staat bekend om zijn suiker, tabak en rum. De schitterende ligging aan de Jagua-baai moet literaire verbeeldingskracht oproepen. Al wandelend door de brede straten van het historische centrum ontdekken we vast de paleisachtige huizen van vroegere plantage-eigenaren en ongetwijfeld het antieke theater.

Vervolgens slapen we twee nachten in Trinidad, dat we via de zuidelijke kust van Cuba bereiken. Trinidad is in 1514 door de Spanjaarden gesticht en door de UNESCO tot cultureel erfgoed uitgeroepen. Het moet zeker één van de mooiste steden van Cuba zijn, gekenmerkt door zijn vele pleinen en huisjes, die allemaal in de mooiste kleuren zijn geschilderd.

Na een weekje Cuba reizen we door naar Cayo Santa Maria. Een lange weg over het water verbindt het vasteland met verschillende eilandjes, waar we de kans lopen om flamingo's te zien, misschien wel ons vriendengroepje uit de Algarve. Op het vreedzame eilandje Cayo Santa Maria kunnen we op het oogverblindend mooie strand heerlijk tot rust komen. Genieten van de natuur en heerlijke strandwandelingen maken.

Dan laten we het romantische eilandje achter ons en reizen naar het schiereiland Varadero, waar opnieuw prachtige stranden ons verwelkomen. Hier leveren we onze huurauto in om voluit van ons strandverblijf te genieten. De beroemdste badplaats van Cuba wordt omringd door meer dan twintig kilometer wit strand en een kobaltblauwe zee.

Op dag 15 gaan we per collectieve transfer van Varadero naar de luchthaven van Havana. Als Fidel het goed vindt, vliegen we terug naar Amsterdam, waar we op dag 16 arriveren na een uurtje of tien in het luchtruim te hebben doorgebracht. Schiphol als eindstation van een ongetwijfeld bijzondere en enerverende vakantie. Sigaren, rum, mojito's en cuba libres, het leven is het waard om geleefd te worden.

NB. In de huurauto leggen we een goede duizend kilometers af, als volgt:

Havana - Cienfuegos circa 254 kilometer

Cienfuegos - Trinidad ' 81 kilometer

Trinidad - Cayo las Brujas ' 250 kilometer

Cayo las Brujas - Varadero ' 320 kilometer

Varadero - Havana ' 140 kilometer

(waarbij we er rekening mee houden dat we over een kilometer langer doen dan we in Nederland gewend zijn).

Corien

Cubra Libre, inderdaad. Het ei is gelegd, voorpret is ook pret, geniet ervan.
Over een half jaar? Alle tijd om jullie Spaans te perfectioneren, Toch?
Me llamo Erna, me llamo Peter!
Felicidades, me llamo Corien.

MARIJKE

Vuela como el águila, Basta Ya!, El calvario de un poeta. Retorna...ahhh, de muziek klinkt jullie al in de oren, hoor je wel? Cuba, alsof de reis al gereisd is, zo leest bovenstaand verslag. Benieuwd naar alle toevoegingen wens ik jullie het komend halfjaar vele voorpretdetails toe, gevolgd door nog veel en veel meer terplekkedetails! Met hartelijke groet van CEESMARIJKE

nettie

Tuurlijk ik wist het, jullie ervaren avonturiers moeten inderdaad deze cubalibre reis gaan maken , SUPER!!
liefs nettie