petersamuel.reismee.nl

Meer dan welkom in de prehistorie

Met de nog altijd zeer vitale Corien (81) zetten Erna (57)en ik (66)onze traditie van de laatste jaren voort: met zijn drietjes naar het hoge noorden. Deze keer is de keuze gevallen op het dorp Borger in Drenthe, de Hunebed Hoofdstad van ons land (HH blijft mij achtervolgen). Wij gaan erin juli een gezellig weekendje genieten.

Borger ligt op de Hondsrug, die zich van de stad Groningen tot in Zuidoost-Drenthe uitstrekt en bij Emmen zijn hoogste punt (32 meter boven NAP) bereikt. De rug vormt een scherpe grens tussen het Drents Plateau en het oerstroomdal van de Hunze. Tussen Borger en Gieten manifesteert de Hondsrug zich als een licht golvend en bomenrijk esdorpenlandschap, terwijl in oostelijke richting de Hunzelaagte er als een weids en vlak veenkoloniaal gebied uitziet.

In Borgerwonen ongeveer 4.800 inwoners (minder dusdan inLimmen), waarvan iets meer vrouwen dan mannen. Deze overge-emancipeerde onbalanszullen wijdoor ons bezoek dus niet verstoren,alleen maarversterken!Dit Drentse dorpstaat zeer bekend omzijn 'grootste hunebed van Nederland'. In de directe omgeving liggen nog twee van zulke prehistorische bouwwerken, in totaal zijn er in de buurt weleen stuk of zestien te vinden.Van een slaapplekje zijn wij dus verzekerd. Hunebedden behoren tot de duidelijkste bewijzen van prehistorische bewoning in Nederland. In Drenthe moeten er in totaal nog zo'n52 liggen. Ze zijn gebouwd door de eerste landbouwers, die zich vanaf 3500 voor Christus op de hoge zandgronden (o.a. op de Hondsrug)vestigden. In de omgeving van hun nederzettingen bouwden zij hun begraafplaats: het hunebed.

Wat vanuit onze slaapplekook zeker zal zijn: een bezoek aan het Hunebedcentrum, ontworpen door Aldo van Eyck. We snoven er de prehistorie al eens op, maar nu hetom de hoek ligt(hopelijk niet al te druk bezocht),inhaleren wehet Flintstone-tijdperkvast opnieuw. Het centrum was ooit een voormalig Armenwerkhuis, ook bekend als 't Flint'nhoes. Naast een uitgebreide tentoonstelling is er een nagebouwde prehistorische boerderij. Het grootste hunebed is met ruim 22 meter het langste van ons land.Deze erflater uit de prehistorieis al eeuwenlang een trekpleister, waar men tegenwoordig niet lang naar hoeft te zoeken. Talloze bordjes wijzen in de richting van de 'opmerkenswaardige steenen'. In 1823 schreef Jacob van Lennep (1802-1868), mij onder meer bekend van 'De Roos van Dekama': 'Wat langzamer kleedde ik mij aan, en te half vijf trokken wij noordwaarts op om het vermaardste der Hunnebedden te bezichtigen. Na lang zoeken vonden wij het: het is inderdaad door de bijzondere grootte, schikking en menigte der steenen zeer opmerkenswaardig'. Wij zullen in onze voettocht vanbijna twee eeuwen laterniet zo lang behoeven te zoeken.

Over schrijvers gesproken, grappig genoeg kent Borger erook een paar. Harm Tiesing (1853-1936) bijvoorbeeld, de Drentse volksschrijver en dichter, van wie een standbeeld in Borger staat.En kinderboekenschrijver/dichter Hans Heyting (1918-1992). Het begint op te vallen, daar is ie weer: HH. Ha ha.

Natuurlijk zullen wij de Drentse cultuur opzoeken. In Borger zelfis galerie 'De Omgeving' zo'n bestemming.In de nabije omgevingvormt keramiektuinengalerie 'Harwi' (20.000 vierkante meter kijktuin) zeker voor Ernaeen gewilddoel.

Omdat wij alledrie van wandelen houden, zit het er dik - en vooral hoog - in dat wij het 'Boomkroonpad' gaan betreden. Datmoet resulteren in125 meter topervaring op niveau! De start isin de worteltunnel van 23 meter lengte, als het ware wandelend tussen het ondergrondse bosleven door. Dan gaan wevia een wenteltrap over loopbruggen te voet door de boomtoppen (7,5 meter hoogte) tussen Borger en Rolde, om vanaf de uitkijktoren op 22,5 meter hoogteaan het eind een prachtig uitzicht over bosrijk Drenthe te beleven.

Poëtisch Drenthe, gezegend met een rijke cultuur en natuur. Wij voelen ons er als altijd meer dan welkom.

els

Is voor mij ook altijd weer TOP om in drenthe rond te struinen...: die grote STILLE heide...prachtige oude houten schuren...heerlijke geuren in/van het bos...slenteren langs de rijk bloeiende oevers van Hunze of Drentse Aa...MOOI vooruitzicht voor you.
GROETEN!

Corien

Hoi Peter,
Een goeie aftrap, dat is zeker.
Komt vast goed, we hebben er zin in!
Het boek Koloniekak van Mariët Meester heeft me sowieso al in de sfeer gebracht. Veenhuizen, Drenthe, een lieflijk landschap op een steenworp afstand vanwaar ik mijn jeugd doorbracht. Wat daar allemaal heeft plaatsgevonden... voor en tijdens de oorlog. Iedereen zou het moeten lezen.
Liefs, Corien.

Marijke

Zeer onlangs is door een ambtelijke fout luilekkerland ontstaan voor amateurgeologen, die nu een mooie Drentse vlakte voorzichtig afgraven op zoek naar nog meer prehistorische en historische attributen. Er is al heel wat gevonden. Bij welke plaats ben ik even kwijt, misschien vlakbij Borger? Een rijke provincie, mooi Drenthe.
Het voorbaatplezier straalt al af van de weblog, hierbij alvast veel ter plekkeplezier gewenst! Groetjes, Marijke.