petersamuel.reismee.nl

Kroon op ons pad

Onze traditie krijgt op korte termijn midden op de Hondsrugzijn welverdiende bekroning. Corien, Erna en ik gaan een blik werpen in de boswachterij van Staatsbosbeheer in de omgeving van Borger (Drenthe). Wij willen ervan genieten, sterker, wij willen op hoog niveau genieten. Deden Erna en ik zo'n stapdown under al eens(top-tree-walk van Walpole, ZW- Australië en dieop Tasmanië), dit keergidst Corien ons in de bijzondere wandeling tussen de boomtoppen van Buitencentrum Boomkroonpad aan de Steenhopenweg 4 in Drouwen (Borger), die zij al eens maakte. Over een lengte van 125 meter op zo'n 25 meter boven de grond gaan wij (met rugzakje) het bos vanuit een heel ander perspectief dan het alledaagse ervaren. Okee, het is niet op Ozzie-jarrah-of-karri-bomenhoogte van zestig tot tachtig meter (kangoeroes mochten ons niet kunnen aanvallen, you know), maar toch ...

Onze Drentse wandeling begint metde indringende vraag 'Wie is de mol?'. Als daar dus maar geen ongelukken van komen, ha ha.Een start met ondergrondse dierenverhalen ineen worteltunnel is weer eens een gans andere fabeldan de uitleg van de tandarts over een bew(h)andeling vanhet wortelkanaal. Doorhet interieur vaneen boomstam - alsof we het binnenstevan een didgeridoo willen oppoetsen - klimmen we omhoog en transgenderen ons elk van een'blinde gravermet zachte vacht en kolenschopjes' tot een'eikels knagende, nerveuze vaandelstaartdrager'.

Het weer in ons heerlijke landje is natuurlijk bepalend voor wat we verder gaan doen. Vanaf het Boomkroonpad starten diverse wandelroutes op beganegrondniveau, variërend van drie tot zestieneneenhalve kilometer. Dus naast mol en eekhoorn zullen we stellig nog meer faunavertegenwoordigers tussen de steenhopen, in de bossen en langs heide en vennen tegenkomen.

In ieder geval staat de voordeur aan de hartelijkeHoofdstraat in Borger gastvrijvoor ons open. Een HH-Open-Deur, ha ha.

Nettie

Ik wens jullie alvast veel plezier in jullie nieuwe avontuurtje, samen met jullie liefdevolle gids Corien, doe haar de groeten van mij!!
Groetjes nettie

Corien

Hi, Peter,
Je aanstekelijke verhaal zorgt ervoor dat ik nog meer uitzie naar ons tripje het komende weekend.
Ik jullie gidsen over het boomkroonpad? Dat wordt lachen, de vorige keer, precies tien jaar geleden, rende ik nog als een klipgeit over de wiebelende hangbrug, maar nu? Dat wil je niet weten. Enfin de tijd zal het leren.
Liefs, Corien.

Peter

Is het komend weekend dan al, Cor, nee toch?

Marijke

Een laat-op-de-avondreactietje: komend weekend toch? Hoog in de bomen moet stimulerender zijn dan als een blinde mol het ondergrondse bestuderen. Die hangbrug spreekt me aan, geeft het gevoel van fladderen en fladderen is zo bevrijdend lekker. Geniet ze alledrie! En voor nu welterusten, Cees maant mij tot stoppen....fijn Borgers weekend met een super top-tree- walkgevoel. Liefs, Marijke.