petersamuel.reismee.nl

Over Maastricht en zijn Engel van 67

Erna en ik zijn fervente citytrippers en daarbij levensgenieters met bourgondische inslag. Onder ons motto ‘carpe diem\' plukken wij de allerleukste adresjes in de aller aantrekkelijkste steden uit de boekjes. Dit keer valt ons oog opnieuw op Maastricht, in het weekeinde dat carnaval losbarst. Carnaval is pas carnaval als je dat in Maastricht viert. Gaan we het ook doen aan het eind van ‘mijn route 66\'?

Maastricht heeft iets magisch. Op weg ernaartoe zie je het landschap veranderen. De stad wordt omsloten door het Limburgse heuvellandschap en doorsneden door de Maas. Op straat hoor je het Limburgse dialect, waardoor Maastricht aanvoelt als een buitenlandse stad. De unieke sfeer van een gevarieerd winkelaanbod en een veelzijdige horeca maken het je zonder meer naar de zin. Traditionele en sterrenrestaurants, trendy adressen, hippe hotels: zij máken de stad.

Maastricht is een echte winkelstad, die over veel leuke en verschillende winkels beschikt. Selexyz Dominicanen en Maison Blanche Dael zijn favorieten door hun bijzondere karakter. Selexyz Dominicanen is een boekenzaak in een voormalige kerk. Maison Blanche Dael is een must als je van koffie houdt! De geur van de ambachtelijke koffie komt je al van verre tegemoet. Dan heb je het Onze-Lieve-Vrouwenplein. De intieme sfeer van het terras onder de bomen geeft een heerlijk Frans gevoel. Maar helaas niet in de winter ...

Het bourgondische karakter, de relaxte sfeer, het (bijna) buitenlandse gevoel, de vriendelijkheid van de mensen en ook de mooie winkels en culinaire verwennerij maken Limburgs hoofdstad bijzonder. Vanuit het Eden Design Hotel, vlakbij het NS-station gelegen, is het een koud kunstje om meteen van een kop koffie met natuurlijk een stuk echte verse Limburgse vlaai te proeven. Het authentieke \'t Piepenhoes aan de Sint Servaasbrug staat bekend om zijn heerlijke Blanche Dael-koffie. Een alternatief is Coffeelovers, dat ook diezelfde koffie serveert.

We weten dat op zaterdag 9 februari om 11.11 uur het startsein voor het carnaval wordt gegeven in Wieker- en Wittevrouwenveld. We zijn in de buurt, het Design Hotel (weer zo\'n HH-Erlebnis) ligt op loopafstand. Erna gaat naar Wiekerveld, ik naar Wittevrouwenveld, ondanks een negatief reisadvies. Om ieder op zijn/haar beurt foto\'s te maken, anders krijgen we teveel dubbele!

Zondags gaat voor het huis van de Stadsprins van de Tempeleers op het Vrijthof de vlag in top. Om 12.11 uur klinken hier 11 schoten uit het ‘Momus kanon\' en hijst men het ‘Mooswief\'. Of ik - Sam - daarbij ben? Bij het ‘Moos-wief\'? Geen idee! Ik denk dat wij naar het centraal station hossen, waar om 13.33 uur de grote carnavalsoptocht start. Maar misschien is het ook wel zo dat wij - vóór \'t Mooswief omlaag wordt gehaald, zelfs vóór het ‘Zaate Hermeniekes-concours\' losbarst - door die grote drukte weer op weg naar huis zijn. Ik houd er immers niet van om ‘wieven\' néér te halen ... integendeel. Zeker wilde wieven nie.

En op Aswoensdag komt bij ons de visboer voor de deur, met haring, kibbeling en nog veel meer lekkers. Dus om nou in Mestreech te blieven. Nou ja, misschien om in de kaffees aan het ‘hiering bieten\' mee te doen, dat zou een discutabele reden kunnen zijn.

Wat hebben wij ons voorgenomen om in Mestreech te verhapstukken?

Een terrasje op het Onze-Lieve-Vrouwenplein? Te koud, de lieve vrouwen zitten binnen.

Bonnefanten bekijken, het Museum met de bijzondere shop? Onvoldoende tijd.

Meer ambachtelijke vlaai proeven? Meer koffie leuten bij Coffeelovers? Naar ‘Tuutsje van Teunsje\', voor dikke frieten uit een ouderwetse tuut (papieren puntzak), of voor zo\'n overheerlijke Maastrichtse kroket? Gaan de goudgele staafjes, bestrooid met zeezout, het winnen van de bruine dikke vleesstaaf uit eigen keuken? Volgens mij gaan zij goed samen: ‘Lek vinger, lek doum!\' (vertaald voor echte Hollanders: ‘Om je vingers bij af te likken\').

We slapen aan de Stationsstraat 40 in ieder geval in een Hästens-bed en badderen in een Philip Starck. \'s Ochtends komen we vanzelf bij tijdens een vorstelijk uitgebreid ontbijtbuffet met champagne. Als het crisis is, moet je de bloemetjes er immers buiten laten (staan), toch.

Wie weet, elke zaterdag is - bij ons voor de deur - in die Stationsstraat een vlooienmarkt. Dat betekent de buitenkans om tussen kramen met een bonte verzameling antiek, brocante, snuisterijen en oude serviezen rond te struinen. ‘Er zitten twee motten, in m\'n ouwe jas ... en die twee motten, die wonen er pas\'. Het zit er trouwens dik in dat wij \'s anderendaags, op zondag, een lichte lunch in ‘Café Zondag\' nuttigen, want op zaterdag doe je da nie.

We verblijven dus aan de oostelijke Maasoever, waar zich de charmante wijk Wyck met een rijk ambachtelijk arbeidsverleden en het trendy Céramique, het voormalige terrein van aardewerkfabriek De Sphinx, bevinden. De vraag is of wij het Vrijthof daadwerkelijk zullen bereiken. Dat zal toch moeten, want we willen natuurlijk wel op het beroemdste plein van Maastricht gespot worden. Op onze beurt zullen wij niet de spot drijven met de bonte bronzen beeldengroep \'t Zaate Hermenieke. Die is immers hét symbool van de carnaval.

Al eens eerder leidden onze lieve vrienden Marian en Theo ons naar \'t Bassin, de binnenhaven die het historische stadshart een nieuwe dimensie heeft gegeven. We moeten het nog regelen, maar wij gaan er vast met onze Bourgondisch ingestelde Limburgse liefhebbers-van-lekker-eten in een werfkelder van een voormalig pakhuis een geweldige maaltijd genieten.

PROOST - ALAAF - EN VOORAL: GEZONDHEID!!!

Meer over Maastricht voor de geïnteresseerden:

Maastricht heeft vele verborgen parels. In de zuidelijkste stad van Nederland viert het bourgondische stadsleven hoogtij, zeker als het zonnetje een beetje meewerkt aan de typische Limburgse gastvrijheid.

Na de Napoleontische oorlogen werd de kaart van Europa grondig veranderd. De Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden werden verenigd en vormden een buffer tegen Frankrijk. Deze unie viel snel uiteen toen de Belgen in opstand kwamen en in 1830 hun onafhankelijkheid uitriepen. Maastricht had toen geografisch een deel van België moeten worden, maar de bewoners weigerden dit. De provincie Limburg werd in tweeën verdeeld en Maastricht bleef in Nederlandse handen. En dat is maar goed ook!

Het begin van de negentiende eeuw was een moeilijke periode voor Maastricht, gekenmerkt door armoede, dakloosheid en honger. Met de industrialisatie kwam hier verandering in. Maastricht was de eerste geïndustrialiseerde stad van Nederland, met grote aardewerk- en papierfabrieken. Dit bracht een hoop fabrieksarbeiders naar de stad. Hierdoor ontstond een chronisch tekort aan huizen en talloze cholera-epidemieën teisterden de bevolking. Aan het einde van de negentiende eeuw kwam hierin verandering, onder andere door de opkomst van liefdadige instellingen.

De twee wereldoorlogen van de twintigste eeuw zorgden voor een terugval in de opkomende welvaart in de stad. Woningnood en werkloosheid tekenden de crisisjaren. Vooral na de tweede wereldoorlog was het gebrek aan woningen dramatisch.

Vandaag de dag is Maastricht een bedrijvige stad, waarbij haar centrale ligging in Europa nog steeds het karakter bepaalt. Dankzij het Verdrag van Maastricht, dat in 1991 tot stand kwam, werd de stad in één klap wereldwijd bekend. Maar er zijn meer aspecten, die de roep van Maastricht hooghouden. Ik noem de Apostelhoevewijn, de grotten van de Sint Pieter, die wij al eens met onze vrienden uit Geulle bezochten, de asperges, de Maas nog maar eens en het onovertroffen carnaval, waar wij precies in de startende optocht terecht kwamen.

Wijken in Maastricht

Maastricht is misschien wel de meest bijzondere stad van Nederland. De sfeer is er anders dan in andere steden. Mediterraan, on-Nederlands, bourgondisch. Binnen de stadsgrenzen zijn ook verschillende wijken en pleinen die ieder hun eigen karakter hebben. Oude historische panden worden afgewisseld met moderne architectuur. Dat is op bijzondere wijze gedaan zonder het historische karakter aan te tasten. De verschillende delen in de binnenstad van Maastricht zijn door gezellige authentieke straten aan elkaar verbonden.

Het centrum van Maastricht wordt in tweeën verdeeld door de Maas. Aan de stationszijde van de rivier ligt de wijk Wyck (spreek uit: Wiek), aan de andere zijde het oude centrum. Het oude centrum van Maastricht heeft drie bekende pleinen, waar het altijd gezellig druk is: het Vrijthof, de Markt en het Onze-Lieve-Vrouwenplein.

Rondom het Vrijthof is veel horeca met terrassen, maar ook zijn er bezienswaardigheden. Het Vrijthof is misschien wel het beroemdste plein van Nederland. Aan dit plein - dé ontmoetingsplek van Maastricht - staan de Sint-Servaas-Basiliek en de Sint-Jans-kerk. De sfeer hier doet denken aan Brussel en Parijs. Ook is het aangenaam shoppen rondom het Vrijthof. Slenter door omliggende straatjes en ontdek vele winkeltjes en eetgelegenheden. Op zoek naar een leuk café? Op het Vrijthof zijn enkele grote cafés, mocht je meer keuze willen, loop dan de Platielstraat in.

Rondom de markt

De markt van Maastricht is het gerestaureerde hart van de stad. Het zeventiende-eeuwse stadhuis in het midden van het plein valt direct op. Rondom de Markt is een mengeling van de rijke historie en hedendaagse architectuur. Ook hier zijn vele goede en gezellige restaurants met een authentieke keuken, zoals men van Limburg is gewend.

Om te winkelen in Maastricht kun je ook een kijkje in het ultramoderne shoppingcentrum Mosae Forum nemen, een van de trekpleisters van de oude binnenstad. Bovendien wordt elke vrijdag een grote versmarkt op het centraal gelegen Marktplein gehouden.

In de zomer is het Onze-Lieve-Vrouweplein één groot zinderend terras, vol genietende mensen, de place-to-be voor drankje, lunch of diner. \'s Winters is het een fascinerende plek om rond te wandelen en de kerk te aanschouwen. De omliggende straten herbergen prima keukens en uitgaansgelegenheden voor jong en oud.

Wyck grenst direct aan het centraal station van Maastricht. Wil je naar het oude centrum, dan moet je eigenlijk wel door deze wijk wandelen. Speciale winkels met luxe voedingswaren en antiquairs met beeldende kunst, interieur en boeken zijn de trekpleisters. Ook tref je hier unieke restaurants aan. De wijk heeft verschillende restaurants met Michelin-sterren en keukens van over de hele wereld. Leuke winkelstraten zijn de Wyckerbrugstraat en de Rechtstraat.

\'t Bassin

\'t Bassin is een unieke plek in Maastricht waar heden en verleden elkaar ontmoeten. De authentieke binnenhaven is in zijn geheel gerenoveerd en biedt momenteel plaats aan fraaie jachten en is tevens thuishaven van prima restaurants. Gerenoveerde pakhuizen geven de kade een aparte twist en onder die pakhuizen vind je leuke, historische kelders waar lokale en buitenlandse restaurants verrassende gerechten opleveren.

Jekerkwartier

Het Jekerkwartier is een leuke wijk in Maastricht gelegen op een steenworp afstand van het Vrijthof. Het is omgeven door het stadspark en de oude stadsmuren. De horeca is hier zeer gezellig en gastvrij. Restaurants, eetcafés, cafés en galerieën zijn hier ruim aanwezig. Het kwartier staat ook wel bekend als het \'Quartier Latin\' van Maastricht. Het kenmerkt zich ook door vele speciaal-, interieur- en designzaken.

Céramique

De wijk Céramique is vooral interessant vanwege haar prachtige architectuur, ontworpen door onder meer Aldo Rossi, Álvaro Siza en Mario Botta. In 1987 is men begonnen om deze wijk in zijn totaliteit een metamorfose te geven. Daar plukt men nu de vruchten van. In deze levendige woonwijk is prima parkeergelegenheid. Het oogappeltje van Céramique is toch wel restaurant Beluga, gelegen aan Plein 1992. Dit plein is het levendige hart van Céramique, van waaruit het historische centrum van Maastricht prima is te bereiken via de nieuwe loopbrug ‘Hoge Brug\'.

Leuke straten

Winkelen kan perfect in Maastricht. De stad heeft een chique karakter en vooral de smalle pittoreske straatjes maken de stad tot een favoriete winkelbestemming. Met de nieuwe winkelcentra Mosae Forum en Entre Deux heeft Maastricht nog meer te bieden. Van unieke kleine boutiques tot de grote bekende ketens, die er prachtzaken hebben. Vergeet zeker niet de chique Bredestraat, Stokstraat en Rechtstraat met leuke winkels. Of neem een kijkje in de Hoogbrugstraat in Wyck. Deze straat is altijd in ontwikkeling en juist daardoor extra leuk om te bezoeken.

Onderstaand een overzicht met meer informatie over de verschillende winkelstraten:

Wycker Brugstraat/Wyck

De Wycker Brugstraat is de hoofdstraat van Wyck, het stadsdeel tussen Maas en NS-station. Het is een verzamelplek voor design, interieur, oude boeken, fine food, juwelen en mode. In panden van allure of in spannende boutiques ga je op ontdekkingstocht naar precies dát leuke cadeau of heerlijk stukje culinaire surprise, gemaakt door de traiteur.

Rechtstraat & Hoogbrugstraat/Wyck

Als je stadsdeel Wyck bezoekt en je loopt door de Wycker Brugstraat, vergeet dan niet af te slaan bij de Rechtstraat. Deze straat heeft een leuk aanbod unieke winkeltjes en herbergt ook enkele bijzondere restaurants. Het is de perfecte overgang naar de Hoogbrugstraat. In deze straat is het aanbod winkeltjes pas echt uniek. En het leuke is: niet iedereen weet van het bestaan af. Dat maakt deze straat tot een rustige en leuke bestemming.

Stokstraatkwartier/Oude Centrum

Ga op verkenning in het chique Stokstraatkwartier. De voornaamste winkelstraten in dit gebied zijn de Wolfstraat, Plankstraat, Bredestraat en Stokstraat. Je vindt hier de fine fleur op gebied van haute couture, antieke sieraden, horloges, prenten en luxe lederwaren zoals tassen en persoonlijke accessoires.

Hoofdwinkelstraat/Oude Centrum

De hoofdwinkelstraat wordt gevormd door de Kleine Staat, de Grote Staat en de Maastrichter Brugstraat. Je vindt in deze hoofdwinkelstraat de voornaamste ketens terug. Ondanks dit feit is het er toch aangenaam winkelen. Dat komt omdat het decor schitterend is. De hoofdwinkelstraat ligt zeer centraal in de stad.

Plein 1992/Céramique

Plein 1992 is een centraal gelegen plein in de moderne wijk Céramique. Je vindt er topkwaliteit gastronomie en een selectief aanbod interieur, woonaccessoires, haute couture en beeld & geluid. Het toprestaurant Beluga, bekend van de Michelin-ster, is ook aan dit plein gevestigd. Verder is Coffeelovers hier gevestigd, een absolute koffiesensatie in Maastricht!

Mosae Forum/Oude Centrum

Tussen Maas en Marktplein vind je een hypermodern winkelcentrum, het ‘Mosae Forum\', een architectonisch paradepaardje. Dit moderne winkelcentrum in hartje Maastricht is op zichzelf al een bezienswaardigheid. Je vindt er vooral grote winkelketens die er prachtige zaken hebben neergezet. Onder het Mosae Forum is een gigantische parkeergarage gevestigd. Wij hebben de indruk dat dankzij die parkeergarage het Mosae Forum redelijk wordt bezocht, want om eerlijk te zijn, de winkels die er zijn gevestigd vind je verderop in de stad ook.

Entre Deux/Oude Centrum

Nog zo\'n verrassing in het hart van de stad: Entre Deux met drie verdiepingen aan divers winkelaanbod in een mooi vormgegeven complex met fraaie glazen overkapping . Mode, lifestyle, optiek en horeca komen samen in dit strak vormgegeven complex. Vergeet niet een bezoek te brengen aan de Dominicaner kerk, een historische kerk omgetoverd tot moderne boekenwinkel met trendy koffiebar. Ook de vestiging van ‘Men at work\' in het winkelcentrum is een kijkje waard.